AANMANING
Ik heb een aanmaning ontvangen, wat nu?
U heeft een aanmaning van ons ontvangen. Dit betekent dat u een factuur van onze opdrachtgever niet op tijd heeft betaald. Zij hebben de vordering uit handen gegeven aan ons. Wij verzoeken u om vanaf dit moment alleen nog met Armaere te communiceren hierover, onder vermelding van het dossiernummer.
Hoe kan ik de aanmaning betalen?
U kunt het totaalbedrag van de vordering via iDeal veilig en snel betalen. Zodra de volledige betaling is ontvangen, zullen wij het dossier sluiten. IK WIL DIRECT BETALEN
Kan ik ook in termijnen betalen?
Bent u niet in staat om het gehele bedrag ineens te betalen? Dan is het mogelijk om in termijnen te betalen. U kunt hier een voorstel doen, wij leggen deze daarna voor aan onze opdrachtgever.
Wat gebeurt er als ik niet betaal?
Niets doen is geen optie. Armaere zet dan de incasso voort en dat betekent dat er alleen maar meer kosten bijkomen. U kunt deze onnodige extra kosten voorkomen door direct te betalen.
Ik ben het niet eens met de vordering in de aanmaning, wat doe ik?
Als u het niet eens bent met de vordering dan kunt u ons gemotiveerd schriftelijk aangeven waarom niet. Stuur ons een bericht met bewijzen die uw standpunt onderbouwen. Wij zullen uw standpunt dan voorleggen aan onze opdrachtgever ter beoordeling.
BESLAG
Wat is een beslag?
Een beslag is een maatregel die door een deurwaarder getroffen kan worden. Wij leggen beslag op bepaalde bezittingen, waar u dan (tijdelijk) geen gebruik meer van kunt maken. Deze maatregel wordt altijd van tevoren aangekondigd. Er zijn verschillende beslagen.
Welke soorten beslag zijn er?
De gerechtsdeurwaarder mag beslag leggen op bankrekeningen, inkomen (salaris/uitkering), toeslag van de Belastingdienst, teruggave van de Belastingdienst, inboedel, auto, woning en onroerende zaken.
Wat zijn de gevolgen van een beslaglegging op mijn inkomen?
Als Armaere beslag legt op uw inkomen, krijgt uw werkgever of uitkeringsinstantie bericht van ons. Een deel van uw inkomen wordt dan aan ons afgedragen om uw openstaande schuld af te lossen. Dit wordt altijd aangekondigd en gebeurt pas nadat we daarvoor toestemming hebben gekregen van de rechter.
Hoe voorkom ik beslaglegging?
De schuldeiser heeft op een bepaald moment de vordering aan Armaere overgedragen. Pas na diverse contactpogingen, een dagvaarding en een vonnis, mag er beslag worden gelegd op uw bezittingen. Dit gebeurt om de openstaande schuld zo snel mogelijk te voldoen. U kunt dit voorkomen door de vordering zo snel mogelijk te betalen of een betalingsregeling te treffen.
Wat is de beslagvrije voet?
De beslagvrije voet is het deel van uw inkomen dat niet valt onder het beslag. Op dit deel mogen wij geen beslag leggen. Deze beslagvrije voet houdt rekening met een minimumbedrag dat nodig is om van te leven. Zodat u de huur, boodschappen en zorgverzekering kunt betalen. Via deze link kunt u zelf de hoogte van uw beslagvrije voet berekenen en nagaan of het door ons vastgestelde bedrag klopt.
Hoe voorkom ik een negatieve BKR-registratie?
Als u op tijd betaalt, voorkomt u een BKR-registratie. Wanneer er een betaalachterstand is, ontvangt u hierover bericht van de kredietverstrekker. Bij Stichting BKR wordt een achterstandsmelding gemaakt als er geen betaling plaatsvindt of contact is geweest over het treffen van een betalingsregeling. U ontvangt hiervan altijd eerst een waarschuwing met een laatste kans om de negatieve BKR-registratie te voorkomen.
BETALEN
Hoe kan ik betalen?
U kunt op verschillende manieren betalen. Belangrijk: vermeld bij uw betaling altijd het/de dossiernummer(s) waar het om gaat.
De snelste en gemakkelijkste manier is via onze website.
Via een bankoverschrijving op derdengeldrekening: NL66 INGB 0007 1235 79 t.n.v. Armaere B.V. o.v.v. het dossiernummer.
Via de QR-code op onze correspondentie.
Heeft een betaling spoed?
Als de verwerking van een betaling spoed heeft, stuur ons dan een betaalbewijs en bel ons.
Spoed kan bijvoorbeeld zijn als u een zitting niet wilt laten doorgaan of als u een ontruiming wilt tegengaan. Ook kan met een spoedbetaling mogelijk een vervolgactie worden voorkomen.
Kan ik met contant geld betalen?
U kunt na het maken van een afspraak met contant geld op ons kantoor betalen. Doe dit wel met gepast geld. Wij beschikken niet over wisselgeld.
Kan ik via de PIN betalen?
Het is niet mogelijk om met PIN te betalen. Wel kunt u geld overmaken op onze bankrekening. Zie het kopje 'BETALEN'.
Hoe word een betaling afgeboekt?
Betalingen worden geboekt conform het bepaalde van artikel 6:44 Burgerlijk Wetboek. Eerst in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de verschenen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.
Wanneer heb ik betaald?
U hebt betaald zodra het door u voldane bedrag door ons is geboekt. Dat zal normaliter de eerstvolgende werkdag zijn.
Wacht ik tot het allerlaatste moment met betalen?
Het is niet verstandig om tot het allerlaatste moment te wachten met betalen. Er kunnen zich immers storingen in het elektronische betalingsverkeer voordoen. Na ontvangst zal Armaere de betaling eerst nog dienen te verwerken. Dit zal meestal gebeuren op de eerstvolgende werkdag. Vervolgacties i.v.m. de betaling kunnen niet altijd (tijdig) worden uitgezet direct na (verwerking van) de betaling, soms gaat daar een periode (uren/dagen) overheen.
Ga voor zekerheid en betaal niet op het allerlaatste moment, beter is het om een paar werkdagen voor het verlopen van de termijn te betalen.
BETALINGSREGELING
Kan ik in termijnen betalen?
Het is mogelijk om een voorstel te doen om de schuld in termijnen te betalen. Gelijktijdig met het voorstel dienen ook de bewijzen te worden overlegd waarop het voorstel is gebaseerd, zoals loonstrook e.d. Elk voorstel wordt beoordeeld op inhoud en redelijkheid. U ontvangt vervolgens een bericht over uw voorstel.
Moet een betalingsvoorstel altijd worden geaccepteerd?
Een betalingsvoorstel hoeft niet te worden geaccepteerd. Het is een gunst van de schuldeiser, er kan door u dus geen beroep op worden gedaan.
Waarom moet ik stipt betalen?
Als een betalingsregeling tot stand komt dan is het belangrijk dat u de betalingen stipt zult voldoen. Mocht u niet tijdig of niet voldoende betalen, dan komt de betalingsregeling automatisch te vervallen. U loopt daardoor het risico dat de behandeling van het dossier wordt voortgezet. Dit kan kostenverhogend werken.
Mag ik naast de betalingsregeling ook extra betalingen verrichten?
Als de betalingsregeling door u wordt nagekomen dan mag u daarnaast OOK extra betalingen verrichten. Hierdoor zal de vordering eerder zijn voldaan.
Stopt een betalingsregeling automatisch de behandeling van een dossier?
De behandeling van een dossier wordt niet altijd gestaakt bij het tot stand komen van de betalingsregeling. Lopende beslagen blijven gehandhaafd en bedragen die daaruit worden ontvangen blijven in mindering strekken op de vordering. Wel worden nieuwe acties niet uitgezet, dit zolang de betalingsregeling volgens afspraak verloopt.
Als ik een periode achter elkaar betalingen overmaak, heb ik dan een betalingsregeling?
Een betalingsregeling komt pas tot stand nadat deze door ons schriftelijk is bevestigd. Periodieke betalingen zonder deze bevestiging maken niet dat een betalingsregeling automatisch tot stand komt. De betalingen strekken wel in mindering op de hoogte van de vordering, maar stoppen de behandeling van een dossier niet.
Ik kan de vordering niet ineens voldoen en een betalingsregeling komt niet tot stand, wat dan?
U kunt op elk moment een deelbetaling aan ons overmaken. Deze deelbetaling strekt in mindering op de hoogte van de vordering.
CONTACT
Wat zijn de openingstijden van Armaere?
De openingstijden staan vermeld onderaan elke pagina van onze website. Zie ook onze contactpagina.
Telefonisch zijn wij bereikbaar op werkdagen tussen: 10.00 en 12.00 uur en 13.30 en 15.00 uur.
Het kan voorkomen dat wij incidenteel niet bereikbaar zullen zijn, vanwege bijvoorbeeld een cursus. Dan zal dit via een gesproken tekst kenbaar worden gemaakt.
Is Armaere ook geopend in de avonden of in het weekend?
Armaere is geopend gedurende reguliere werkdagen. Wij zijn niet geopend in de avond of in het weekend.
Is Armaere geopend op feestdagen en daarmee gelijkgestelde dagen?
Armaere is niet geopend op feestdagen. Wat zijn feestdagen?
De overheid bepaalt soms dat dagen rondom een feestdag moeten worden aangemerkt als een feestdag. Op die dagen is Armaere ook gesloten.
Ik laat liever iemand anders contact leggen met Armaere, kan dat?
Het kan soms fijner zijn als iemand anders namens u contact met ons legt. In principe mogen wij uw kwestie niet bespreken met iemand anders. Dit kan natuurlijk wel als u daarvoor toestemming geeft. Dit kan bijvoorbeeld als u ons belt, dit uitlegt en toestemming geeft om met iemand anders te spreken, daarna kunt u diegene dan aan de telefoon laten. U kunt ook een schriftelijke volmacht afgeven. Zie kopje: 'Hoe geef ik een volmacht af?'
Hoe geef ik een volmacht af?
Als u iemand wilt machtigen om in uw zaak met ons te corresponderen dan kunt u een schriftelijke machtiging afgeven. Zonder deze schriftelijke machtiging zal dat niet mogelijk zijn. U kunt een concept machtiging bij ons opvragen of er zelf één opstellen. De door u volledig ingevulde machtiging, voorzien van uw handtekening, kunt u vervolgens aan ons toesturen. Als u iemand machtigt dan is het goed om te weten dat wij alle informatie in uw dossier met die ander kunnen delen.
In welke taal kan ik met Armaere communiceren?
U kunt met Armaere communiceren in de Nederlandse taal. Bent u de Nederlandse taal niet machtig, dan is het wellicht een mogelijkheid om uw tekst zelf te laten vertalen door een daarvoor geschikt programma, bijvoorbeeld Google Translate, DeepL of ChatGPT.
Kan ik bij Armaere op kantoor met iemand spreken?
Bij Armaere kunt u op kantoor met iemand spreken. Het is wel nodig dat u hiertoe eerst een afspraak maakt. Dat stelt ons namelijk in de gelegenheid om een medewerker hiervoor in te plannen, zodat u niet voor niets komt of mogelijk langer zou moeten wachten. Het is dan ook mogelijk om documenten aan ons te overhandigen.
Ik sta onder bewind of er is iets gewijzigd met betrekking tot mijn bewind, wat doe ik?
Staat u onder bewind, geef ons dan op wie uw bewindvoerder is, dit doet u door de beschikking, waarbij het bewind is uitgesproken, aan ons toe te sturen. Wij zullen dan contact met uw bewindvoerder opnemen.
Verandert er iets in uw situatie, geef dat dan direct door. Wijzigt uw bewindvoerder of is het bewind beëindigd, stuur de beschikking met de wijziging dan aan ons toe.
DAGVAARDING
Ik heb een dagvaarding gekregen, wat moet ik doen?
Heeft één van onze deurwaarders een dagvaarding bij u bezorgd? Op dit document staat op welke vordering(en) de dagvaarding van toepassing is. Als u binnen drie dagen voor de zittingsdatum betaalt, kunt u voorkomen dat de rechter u veroordeelt tot betaling. Het totaalbedrag vindt u op de dagvaarding. Neem gerust contact met ons op voor meer uitleg.
Ik krijg post van Armaere die niet voor mij is bedoeld. Wat kan ik doen?
Stuur de brief ongeopend retour afzender en vermeld op de envelop dat de persoon niet meer op het adres woont. Ons adres is:
Armaere
Postbus 2110
7302 EM Apeldoorn
Hoe kan ik na een dagvaarding voor zitting betalen?
Als u een dagvaarding hebt ontvangen dan staat daarin ook een zittingsdatum. Voldoe dan uiterlijk 3 werkdagen voor de zittingsdatum de vordering op ons bankrekeningnummer o.v.v. het dossiernummer. Wij kunnen dan de zaak bij de Rechtbank intrekken. De vordering zal bestaan uit het gevorderde in de dagvaarding (veelal hoofdsom/factuur + kosten + rente), de kosten van de dagvaarding zelf en het gemachtigde salaris. Bij twijfel kunt u het saldo bij ons opvragen. Als de zitting doorgaat, dan kan ook het griffierecht van de Rechtbank verschuldigd worden.
Ik ben het niet eens met de vordering in de dagvaarding, wat doe ik?
U bent gedagvaard en bent het niet eens met de vordering. U kunt dan hiertegen verweer voeren bij de rechter. De zittingsdatum, tijd en plaats staan vermeld in de dagvaarding. In sommige gevallen kan het zijn dat u niet zelf naar de rechter kunt gaan. Informeer bij een juridisch professional naar uw mogelijkheden, dat kan zijn een jurist, een advocaat of bijvoorbeeld het juridisch loket.
DIVERSEN
ONTRUIMING
Waarom wordt mijn woning ontruimd?
Voordat wij overgaan tot ontruiming, hebben we op alle mogelijke manieren geprobeerd om met u iets te regelen voor het inlopen van de betaalachterstand. De verhuurder heeft u herinneringen gestuurd, daarna bent u door ons en soms nog een andere partij gevraagd te betalen en contact op te nemen. Helaas heeft dit niet geleid tot een oplossing. Om te voorkomen dat uw huurachterstand verder oploopt en de verhuurder inkomsten misloopt, hebben we de rechter verzocht om de huurovereenkomst te ontbinden en uw woning te ontruimen. Hiervan hebben u op de hoogte gebracht. De deurwaarder is bij u langs geweest met het vonnis en aankondiging van de ontruiming.
Mijn woning wordt ontruimd, wat kan ik doen?
Ik wil de ontruiming voorkomen en alsnog betalen
Ontruiming voorkomen en de openstaande schuld betalen of een regeling treffen? Neem zo snel mogelijk contact met ons op. Wij overleggen daarna met de verhuurder.
Ik wil de woning verlaten
Als de woning wordt ontruimd, wordt de inboedel die nog aanwezig is, afgevoerd. Dat doet de gemeente of verhuurder. De kosten van het afvoeren worden aan u doorberekend. Daarom is het verstandig om ervoor te zorgen dat de woning tijdig leeg wordt opgeleverd. Lever de sleutels ruimschoots voor de ontruimingsdatum in bij de verhuurder, zodat die nog de woning kan inspecteren. Voor de opslag van inboedel worden opslagkosten aan u doorberekend. Als u ervoor zorgt dat alle aanwezige spullen tijdig voor de ontruiming weg zijn, voorkomt u extra kosten.
Welke kosten krijg ik doorbelast bij een ontruiming?
De kosten van een ontruiming zijn aanzienlijk en kunnen enkele duizenden euro's bedragen. Het kan zijn dat de slotenmaker de woning dient te openen en/of moet voorzien van nieuwe sloten. De huisraad en overige inboedel worden door een ontruimingsteam op de openbare weg geplaatst. Vervolgens worden deze zaken afgevoerd, veelal door de gemeente. Het kan zijn dat de gemeente de zaken vernietigd of dat zij de zaken gedurende een bepaalde tijd eerst zal opslaan. De gerechtsdeurwaarder verricht diens bijstand aan de ontruiming. Al deze personen en processen brengen kosten met zich mee. Deze kosten zullen bij u in rekening worden gebracht.
Wanneer moet ik mijn huis opleveren aan de verhuurder (de sleutel inleveren)?
U moet zo snel als mogelijk de woning leeg aan de verhuurder opleveren door inlevering van de sleutels. Doe dit niet enkele dagen voor de aangezegde ontruimingsdatum. De verhuurder zal de woning willen inspecteren voordat de ontruiming wordt afgezegd. Als de verhuurder hiervoor niet voldoende gelegenheid heeft gekregen, dan zal de ontruiming doorgaan en zullen er kosten worden gemaakt.
Welke spullen moet ik echt meenemen als de gerechtsdeurwaarder aan de deur staat?
Het is belangrijk om niet vervangbare zaken bij u te houden. Denk aan o.a. foto's, diploma's, certificaten, identiteitsbewijzen, rijbewijzen, bankpassen, dagboeken, medische hulpmiddelen, etc. Ook is uw gezondheid uiterst belangrijk, neem dus al uw medicatie mee. Neem verschoning van kleding en schoenen mee voor een paar dagen, waaronder ook een winterjas. Alles wat u niet meeneemt wordt of door de gemeente afgevoerd en vernietigd OF eerst voor een bepaalde tijd opgeslagen. Als het wordt opgeslagen dan kunt u niet direct vrijelijk beschikken over deze zaken.
Als de gerechtsdeurwaarder begint met de ontruiming, kan ik dan nog mijn spullen meenemen?
U kunt veelal (en onder voorwaarden) een paar spullen meenemen. De gerechtsdeurwaarder kan u gedurende een korte tijd daarvoor in de gelegenheid stellen. Benadrukt wordt hierbij dat het ook zou kunnen zijn dat die gelegenheid om moverende redenen niet zal worden gegeven. Het beste is dus om uw spullen voor de ontruiming zelf uit de woning mee te nemen.
SCHULDEN
Ik heb veel schulden
Zijn er meer schulden en lukt het niet om deze allemaal af te betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact op voor hulp. De gemeente of schuldhulpverlening kunnen hiermee helpen. Hoe langer hiermee wordt gewacht, hoe hoger de schulden kunnen oplopen. Onderneem actie om samen met hen de schulden aan te pakken of voor ondersteuning bij het aanvragen van een schuldsaneringstraject. Ook een bewindvoerder zou kunnen helpen.
Ik sta onder bewind
Worden uw geldzaken geregeld door een bewindvoerder? Stuur ons dan de beschikking en gegevens van de bewindvoerder die dit voor u regelt. Wij zorgen ervoor dat alle correspondentie voortaan via de bewindvoerder verloopt.
Suïcidepreventie
Er is een overheidswebsite die hier meer informatie over geeft. U kunt die site hier bezoeken.
Bij spoed bel 112. Wilt u met iemand praten bel 0800-0113.
In voorkomende gevallen kan het zijn dat wij contact leggen met 112 of de politie voor hulp.
VONNIS
Ik heb een vonnis gekregen, wat nu?
Heeft onze gerechtsdeurwaarder aan u een vonnis overhandigd? In dit vonnis staat precies waarvoor u bent veroordeeld. Moet u een vordering voldoen? Betaal dan tijdig, let daarbij op de beveltermijn in het exploot, meestal is dat binnen 2 dagen. Betaal direct of neem contact met ons op om een betalingsregeling te treffen, vul dan ook het inkomsten- en uitgavenformulier in. Vergeet niet om de gevraagde gegevens mee te sturen. Als u geen actie onderneemt, kan er beslag worden gelegd op uw inkomsten en/of bezittingen.
Verstekvonnis ontvangen en ik ben het er niet mee eens, wat nu?
Als een verstekvonnis is gewezen kunt u binnen 4 weken na betekening ervan in verzet komen. U dient dan de schuldeiser te dagvaarden. De rechter zal de kwestie dan opnieuw in behandeling nemen, waarbij u alsnog uw verweer kenbaar kunt maken. Bijsluiter KBvG
Vonnis op tegenspraak ontvangen en ik ben het er niet mee eens, wat nu?
Als een vonnis op tegenspraak is gewezen kunt u binnen drie maanden na betekening ervan hiertegen in hoger beroep. U dient dan de schuldeiser te dagvaarden, vermits de toegewezen hoofdsom meer bedraagt dan € 1.750. Let op, u heeft dan een eigen advocaat nodig. Bijsluiter KBvG