UIT ONDERZOEK VAN WIJZER IN GELDZAKEN BLIJKT DAT EEN GROOT AANTAL LEERLINGEN TE MAKEN HEEFT MET FINANCIËLE PROBLEMEN.
Meer dan de helft van de MBO-docenten ziet dat hun leerlingen financiële problemen hebben, zegt Christiaan Meijer van Wijzer in Geldzaken. Ook veel leraren in het basis- en voortgezet onderwijs merkt dit op. Uit dit onderzoek, uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek & Advies, onder bijna 1000 docenten in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en MBO blijkt dat zij zich zorgen maken over het grote aantal jongeren dat financiële problemen ervaart.
BEÏNVLOEDEN VAN HET KOOPGEDRAG
De grote invloed van influencers op het koopgedrag van leerlingen wordt als belangrijkste oorzaak van de problemen gezien. Zo maakt 78% van de docenten in het basis- en voortgezet onderwijs en 68% van de MBO-docenten zich zorgen over deze online beïnvloeding. Maar ook de mogelijkheden om achteraf te kunnen betalen (Buy Now, Pay later tools) worden daarbij door de docenten als één van de gevaren gezien waar de jongeren van nu mee wordt geconfronteerd.
Jongeren worden online beïnvloed. Ze worden 24 uur per dag gevoed door hun sociale omgeving. Dit zorgt ervoor dat ze soms aankopen doen die ze niet nodig hebben. Deze invloed kan ernstige gevolgen hebben, vooral voor jongeren met al bestaande financiële problemen.
ARMAERE ZIET DE (TOENEMENDE) PROBLEMATIEK OOK
Ook Johnny Backers, directielid van Armaere, ziet en herkent zich erin dat steeds meer jongeren financiële problemen hebben. Vooral over het gebruik en de effecten van Buy Now, Pay Later-diensten binnen de groep van 18 tot 25 jarigen zijn toenemende zorgen. Meer dan 55% van de jongeren gaf aan deze betaalmethode regelmatig te gebruiken, wat de populariteit ervan benadrukt. Hoewel Buy Now, Pay Later gemak en flexibiliteit biedt, verhoogt het ook het risico op betalingsachterstanden en schulden.
BEHOEFTE ONDERSTEUNING JONGEREN AANWEZIG
In een recent onderzoek naar hun betaalgedrag kregen jongeren ook stellingen voorgelegd over het thema schulden. Uit de resultaten blijkt dat 62% zich zorgen maakt over hun financiële toekomst. Hoewel 57% van de jongeren bekend is met schuldhulpinstanties, durven velen geen hulp te zoeken vanwege onzekerheid en schaamte. Daarnaast ervaren veel jongeren moeite met het betalen van rekeningen. Ze geven aan behoefte te hebben aan meer ondersteuning, zowel vanuit de overheid als via scholen.
DE WEEK VAN HET GELD 2025
De Week van het geld is een initiatief van het platform Wijzer in geldzaken. Onder het motto ‘jong geleerd is oud gedaan’ wil het platform kinderen en jongeren voorbereiden op financiële redzaamheid in de toekomst. De Week van het geld is een belangrijke aanjager voor het structureel stimuleren van financiële vaardigheden van kinderen en jongeren, zowel op school als thuis. Gedurende de week van het geld, maar ook op andere momenten, kunt u met lesmateriaal en activiteiten aandacht besteden aan leren omgaan met geld. De 14e editie van de week van het geld vindt plaats van 24 t/m 28 maart 2025 voor po, vo en mbo. In deze editie leert u uw leerlingen hoe verstandige geldkeuzes kunnen bijdragen aan het realiseren van hun gelddromen.
Armaere (onder)steunt de week van het geld en blijft zich volop inzetten voor oplossingen die jongeren ondersteunen bij het opbouwen van een financieel stabiele toekomst.